Какво да кажем вместо "Гордея се с теб" Няколко фрази, които могат да поощрят разговор за постиженията на учениците
Когато учениците споделят добри новини, учителите често отвръщат с “Гордея се с теб”. Въпреки че тази реакци показва, че истински се радвате за тях, тя понякога има неприятни последствия. Първо, има тенденция да прекрати разговора. И второ, сменя фокуса от ученика към учителя, сякаш одобрението е било крайната цел.
Но има няколко прости отоговора, с които да помогнете на учениците да се радват по-дълго на постиженията и успехите си.
1. “Разкажи ми повече”
Ако имате разговорлив ученик и достатъчно време да го/я изслушате, просто поискайте да Ви разкаже повече. Това им позволява да изживеят момента и да споделят радостта си. Освен това, отворените фрази им дават контрол върху детайлите, които избират да разкажат.
2. “Сигурно се чувстваш…”
Насочване към емоциите на учениците също им помага да се насладят на момента. Вместо “Гордея се с теб”, може да кажете, “Това е толкова вълнуващо! Сигурно се чувстваш много горд/а.” Тайната е да направите кратка пауза и да оставите време на ученика да потвърди, обясни или поправи предположението Ви, а и да обърнете внимание на тона на гласа им и езика на тялото.
3. “Как го постигна?”
Една от основните цели на това е да помогнете на учениците да разберат кои са действията им, които водят до успех. Така че, когато ученик постигне своя цел, попитайте го/я какво е направил/а, за да се получи. Някои ученици лесно могат да изредят всички стъпки, докато други ще кажат, че не знаят. В този случай, помогнете им да изградят разбиране, като отбележите какво Вие сте забелязали, че е сработило.
4. “Възхищавам се от..” или “Оценявам…”
Споделяйте с учениците, когато цените качествата и талантите им. Отбелязвайте позитивните неща, които правят. “Оценявам, че всички дойдохте навреме, защото няма да се налага да повтарям инструкциите.” “Възхищавам се на упоритостта ти да наваксаш след дългото отсъствие.” Това им показва, че ги уважавате.
Разбира се, когато класът постигне изключително трудна задача или покаже много зрялост и гъвкавост, “Гордея се с вас” може да е точно това, което имат нужда да чуят. В такива случаи тези думи означават много повече - че ги забелязвате, цените и подкрепяте.
Похвалите не трябва да поставят учителя в центъра на вниманието като някой, който дава одобрението си. Вместо това, обратната връзка трябва да се използва като инструмент за изграждане на осъзнатост и самочувствие.
Но има няколко прости отоговора, с които да помогнете на учениците да се радват по-дълго на постиженията и успехите си.
1. “Разкажи ми повече”
Ако имате разговорлив ученик и достатъчно време да го/я изслушате, просто поискайте да Ви разкаже повече. Това им позволява да изживеят момента и да споделят радостта си. Освен това, отворените фрази им дават контрол върху детайлите, които избират да разкажат.
2. “Сигурно се чувстваш…”
Насочване към емоциите на учениците също им помага да се насладят на момента. Вместо “Гордея се с теб”, може да кажете, “Това е толкова вълнуващо! Сигурно се чувстваш много горд/а.” Тайната е да направите кратка пауза и да оставите време на ученика да потвърди, обясни или поправи предположението Ви, а и да обърнете внимание на тона на гласа им и езика на тялото.
3. “Как го постигна?”
Една от основните цели на това е да помогнете на учениците да разберат кои са действията им, които водят до успех. Така че, когато ученик постигне своя цел, попитайте го/я какво е направил/а, за да се получи. Някои ученици лесно могат да изредят всички стъпки, докато други ще кажат, че не знаят. В този случай, помогнете им да изградят разбиране, като отбележите какво Вие сте забелязали, че е сработило.
4. “Възхищавам се от..” или “Оценявам…”
Споделяйте с учениците, когато цените качествата и талантите им. Отбелязвайте позитивните неща, които правят. “Оценявам, че всички дойдохте навреме, защото няма да се налага да повтарям инструкциите.” “Възхищавам се на упоритостта ти да наваксаш след дългото отсъствие.” Това им показва, че ги уважавате.
Разбира се, когато класът постигне изключително трудна задача или покаже много зрялост и гъвкавост, “Гордея се с вас” може да е точно това, което имат нужда да чуят. В такива случаи тези думи означават много повече - че ги забелязвате, цените и подкрепяте.
Похвалите не трябва да поставят учителя в центъра на вниманието като някой, който дава одобрението си. Вместо това, обратната връзка трябва да се използва като инструмент за изграждане на осъзнатост и самочувствие.